Πώς να χαρείτε με ασφάλεια τον ήλιο – Όσα θα θέλατε να ξέρετε για τα αντιηλιακά
Πώς λειτουργούν τα αντηλιακά;

Τα αντηλιακά περιέχουν διάφορα συστατικά όπως ένα ή περισσότερα οργανικά χημικά συστατικά, οργανικά σωματίδια ή ανόργανα σωματίδια. Τα οργανικά φίλτρα απορροφούν την επιβλαβή υπεριώδη ακτινοβολία, τη μετατρέπουν και αποδίδουν αυτή την ενέργεια πίσω ως υπέρυθρες ακτίνες. Αυτά είναι μερικές φορές γνωστά ως «απορροφητές» ή «χημικά» αντηλιακά.

Τα ανόργανα φίλτρα (επίσης γνωστά ως φυσικά, φυτικά, ανακλαστές, ψευδάργυρου) περιέχουν διοξείδιο του τιτανίου ή οξείδιο του ψευδαργύρου τα οποία αντανακλούν την υπεριώδη ακτινοβολία μακριά από το δέρμα.

Μπορεί να είναι χρήσιμο να σκέφτεστε τα οργανικά φίλτρα ως σφουγγάρια, «σκουπίζοντας» την υπεριώδη ακτινοβολία και τα ανόργανα φίλτρα ως «καθρέφτες» ανακλώντας την UV ακτινοβολία μακριά από το δέρμα.

Τι είναι οι δείκτες SPF (sun protection factor) και PPD (Persistent Pigment Darkening);

Όλα τα αντιηλιακά πρέπει να φέρουν ένδειξη με τον δείκτη «SPF – sun protection factor». Ο δείκτης αυτός δηλώνει τον βαθμό ηλιοπροστασίας. Στην πραγματικότητα ο SPF είναι ο παράγοντας προστασίας από την ηλιακό έγκαυμα, καθώς δείχνει κατά κύριο λόγο το επίπεδο προστασίας από την UVB και όχι την προστασία από την UVA ακτινοβολία.

Ο δείκτης SPF βαθμολογείται σε κλίμακα από 6 έως 50+ βάσει του επιπέδου προστασίας που προσφέρει το αντιηλιακό, με τις βαθμολογίες 50+ να προσφέρουν τις ισχυρότερες μορφές προστασίας από την UVB ακτινοβολία.

Ο δείκτης PPD (Persistent Pigment Darkening – μέθοδος επίμονης μελάγχρωσης) μετράει το επίπεδο προστασίας από την UVA ακτινοβολία. Κατά συνέπεια συμπληρώνει τον δείκτη SPF. Ο δείκτης PPD μετριέται με αριθμούς και κατηγοριοποιείται σε τρεις βαθμίδες:

  • Χαμηλή προστασία από την UVA ακτινοβολία: PPD 2 – 4
  • Μεσαία προστασία από την UVA ακτινοβολία: PPD 4 – 8
  • Ικανοποιητική προστασία από την UVA ακτινοβολία: PPD 8 και πάνω.

Είναι σημαντικό να επιλέξετε ένα αντιηλιακό με υψηλό δείκτη SPF, καθώς και με υψηλή προστασία έναντι της UVA ακτινοβολίας. Αντηλιακά που προσφέρουν προστασία έναντι της UVA και UVB καλούνται μερικές φορές «ευρέως φάσματος».

Σας προτείνουμε ένα αντηλιακό με SPF 30 ως ικανοποιητική μορφή προστασίας από τον ήλιο, εκτός φυσικά από τη δροσερή σκιά και τα κατάλληλα ρούχα.

Σήμανση των αντιηλιακών

Σύμφωνα με τη σύσταση της Ευρωπαϊκής Ένωσης – ΕΕ, εκτός από τη σήμανση με τον δείκτη SPF, τα αντιηλιακά θα πρέπει να κατηγοριοποιούνται ανάλογα με τον SPF και το επίπεδο προστασίας που παρέχουν σε χαμηλής έως πολύ υψηλής προστασίας. Με τον τρόπο αυτό γίνεται ευκολότερα κατανοητός ο δείκτης SPF. Δείτε αναλυτικότερα στον παρακάτω πίνακας:

Επιπλέον, σύμφωνα πάντα με τις οδηγίες της ΕΕ, η προστασία έναντι της UVA ακτινοβολίας για κάθε αντηλιακό θα πρέπει να είναι τουλάχιστον στο ένα τρίτο του αναγραφόμενου δείκτη SPF.

Δηλαδή ένα αντιηλιακό ευρέως φάσματος με δείκτη προστασίας από την UVB ακτινοβολία SPF 30 προσφέρει και προστασία από την UVA ακτινοβολία ίση με το 1/3 του 30, άρα PPD 10. Ένα προϊόν που επιτυγχάνει αυτή την απαίτηση θα επισημαίνεται με το λογότυπο UVA (τα γράμματα “UVA” τυπωμένα σε κύκλο):

Δείκτη SPF και προϊόντα ενυδάτωσης

Ο δείκτης SPF χρησιμοποιείται και στα προϊόντα ενυδάτωσης, όπως στα αντηλιακά. Ωστόσο, τα προϊόντα αυτά είναι λιγότερο πιθανό να είναι ανθεκτικά στο σκούπισμα και στο νερό. Το πιο σημαντικό είναι ότι συνήθως εφαρμόζονται σε πολύ πιο λεπτή στρώση από ότι το αντηλιακό. Κατά συνέπεια, είναι απίθανο να προσφέρουν το ίδιο επίπεδο προστασίας.

Μια ενυδατική κρέμα με δείκτη SPF θα σας βοηθήσει να προστατευθείτε από μικρές ποσότητες υπεριώδους ακτινοβολίας, όπως για παράδειγμα όταν περπατάτε για να πάτε στο αυτοκίνητο. Τα αντηλιακά είναι καταλληλότερα για μεγαλύτερη και πιο σκόπιμη έκθεση στην υπεριώδη ακτινοβολία, όπως για παράδειγμα ένα μεσημεριανό γεύμα σε εξωτερικό χώρο.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι οι ενυδατικοί παράγοντες που παρέχουν δείκτη SPF ενδέχεται να μην προστατεύουν από την UVA ακτινοβολία και ως εκ τούτου δεν προστατεύουν από τη φωτογήρανση.

Πώς πρέπει να εφαρμόζετε σωστά το αντιηλιακό;

Σύμφωνα με μελέτες οι περισσότεροι άνθρωποι εφαρμόζουν λιγότερο από το ήμισυ της ποσότητας που απαιτείται για να παρέχεται το επίπεδο προστασίας που αναγράφεται στη συσκευασία. Περιοχές όπως η πλάτη, τα πλάγια μέρη του λαιμού, οι κρόταφοι και τα αυτιά συνήθως παραλείπονται. Για τον λόγο αυτό πρέπει να επαλείφετε γενναιόδωρα το αντιηλιακό σας και να είστε προσεκτικοί ώστε να μην ξεχνάτε τις παραπάνω περιοχές.

Σήμερα παρέχεται μία μεγάλη ποικιλία διαφορετικών τύπων αντιηλιακών προϊόντων, όπως λοσιόν, μους, σπρέι και τζελ. Λόγω αυτής της ποικιλίας, δεν είναι δυνατό να ορίσουμε μία καθορισμένη ποσότητα που πρέπει να εφαρμόζεται και να είναι ίδια για όλα τα προϊόντα. Ο κάθε κατασκευαστής παρέχει περαιτέρω λεπτομέρειες σχετικά με τον τρόπο εφαρμογής των αντιηλιακών του.

Όταν χρησιμοποιείτε λοσιόν, ως ελάχιστο πρέπει να εφαρμόζετε τουλάχιστον έξι κουταλάκια (περίπου 36 γραμμάρια) για να καλύψετε το σώμα ενός μέσου ενήλικα, δηλαδή περισσότερο από μισό κουταλάκι του γλυκού αντιηλιακού για κάθε βραχίονα και το πρόσωπο / λαιμό (μαζί με τα αυτιά) και λίγο πάνω από ένα κουταλάκι του γλυκού σε κάθε πόδι, μπροστινό μέρος και πίσω μέρος σώματος.

Αυτή είναι η ποσότητα που χρησιμοποιείται όταν τα προϊόντα δοκιμάζονται για να καθοριστεί ο δείκτης SPF (ισοδυναμεί με 2 mg / cm2). Η εφαρμογή λιγότερης ποσότητας θα μειώσει σε μεγάλο βαθμό την προστασία που παρέχεται. Για παράδειγμα, η εφαρμογή της μισής απαιτούμενης ποσότητας μπορεί να μειώσει την προστασία μέχρι και κατά δύο τρίτα. Το γενικότερο μήνυμα σχετικά με τη χρήση αντιηλιακών είναι το «περισσότερο είναι καλύτερο».

Επίσης, δε θα πρέπει να ξεχνάτε να εφαρμόζετε το αντηλιακό σε τακτά χρονικά διαστήματα, ανάλογα με την περίσταση. Εφαρμόστε το αντηλιακό 15 έως 30 λεπτά προτού βγείτε στον ήλιο για να το αφήσετε να στεγνώσει και στη συνέχεια ξανά λίγο μετά την έξοδό σας για να καλύψετε τυχόν περιοχές που παραλείψατε και για να βεβαιωθείτε ότι εφαρμόσατε ένα επαρκές στρώμα αντιηλιακού σε όλο σας το σώμα. Επαναλάβετε την εφαρμογή τουλάχιστον κάθε 2 ώρες και αμέσως μετά το κολύμπι, την εφίδρωση και το σκούπισμα με πετσέτα ή εάν έχει αφαιρεθεί με οποιοδήποτε άλλο τρόπο.

Η «αντίσταση στο νερό» ελέγχει την ικανότητα ενός αντηλιακού να διατηρεί τις ιδιότητες αντιηλιακής προστασίας του μετά από δύο διαστήματα 20 λεπτών (συνολικά 40 λεπτά) μέτριας δραστηριότητας στο νερό. Ωστόσο, μέχρι και το 85% ενός προϊόντος μπορεί να αφαιρεθεί με το σκούπισμα από πετσέτα.

Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας που θα πρέπει να λαμβάνετε υπόψη είναι η αντανάκλαση των ακτινών του ήλιου, οι οποίες μπορούν να αυξήσουν σημαντικά την ισχύ της ακτινοβολίας που λαμβάνετε (έως 85% αύξηση στο χιόνι, έως 17% αύξηση στην άμμο, κατά 5% αύξηση στο νερό).

Μπορείτε να μαυρίσετε ακόμα και με τη χρήση αντηλιακού;

Μπορείτε να μαυρίσετε (ακόμη και αν δε θέλετε) παρόλο που χρησιμοποιείτε ένα χαμηλού έως μέτριου δείκτη SPF αντηλιακού, λόγω της πολύ μικρής ποσότητας υπεριώδους ακτινοβολίας που περνάει.

Αντιθέτως, αν είστε πολύ προσεκτικοί και εφαρμόζετε τακτικά μεγάλες ποσότητες αντιηλιακού υψηλού δείκτη SPF με υψηλή προστασία έναντι της UVA η πιθανότητα αυτή μειώνεται σημαντικά. Εάν δε διαπεράσει η υπεριώδης ακτινοβολία το δέρμα σας, δεν μπορεί να προκαλέσει βλάβη και κατά συνέπεια δεν μπορεί να εμφανιστεί το μαύρισμα.